2.3.15

::Gulai Asamrong vs Sambal Hitam::

assalamualaikum

oke harini aku tak nak membebel panjang..mesti korang bosan kan..hahhahaha

meh nak turun kan resepi yang aku masak baru ni..
aku upload kat FB ramai sangat dah yang tanya resepi..sori sori baru berkesempatan nak update..

first time aku buat,hidang untuk makan tengah hari sekali hadap je..tu first time family aku makan asamrong ni

bahan nak buat Gulai Asam rong ni mudah didapati..kalau korang ada edible garden lagi syok..boleh petik sendiri and terus ke kuali korang..

okeh tak nak bebel panjang-panjang kang korang marah aku..

the bahan-bahans =))

  • segenggam stok rong
  • ayam segar - 1 ekor (aku guna rangka ayam je..mula nak buat pakai kaki ayam tapi takde stok )
  • cili api merah
  • kunyit hidup
  • daun kesum - ini penting nak naik kan bau gulai tu nanti -
  • bunga kantan - 2 kuntum (kalo kuntum korang belah 2 je..kalo kudup lagi belah 2 pastu titik sikit)
  • kacang botol
  • jering tanam
  • terung pipit
  • pucuk paku
cara nak buat =))

- mula mula kena sedia kan cili api merah,kunyit hidup and rong..kemudian korang blend sampai hancur.. ( maaf gambar senget..hikhik )

and then 

- bahan-bahan ni beserta ayam korang curahkan dalam kuali or periuk..masuk kan bahan blend tadi..tambah air biar ampuh bahan korang tu..
ampuh tu amende plak Jemah..ampuh tu tenggelam la -

- ha macam ni.tapi yang ni tak ampuh sebab aku lupa..hahahah..mak kawan aku kata kena ampuh..tapi boleh je kan..janji sedap..biar kan ia mendidih seketika
pastu korang perasa kan dengan garam,aji and asam keping secukup rasa..
korang rasa ikut taste korang ye..

kemudian,ni step last

- masuk kan pucuk paku..bagi didih sekejap dah cukup rasa sesedap rasa pastu tutup api..bila dh masuk kan pucuk paku balik kaup kejap terus tutup api..tak nak bagi pucuk ni layu sgt.

sedia dinikmati bersama nasi panas.gulai asamrong ni sedap buat pedas pedas..baru terangkat :)

Sambal Hitam :)

kali ni aku buat basah sikit..tak de la kering sangat..sedap basah basah..boleh cicah cekodok,roti ke lempeng ke..hikhik

the bahans=)

  • cili api - ikut suka pedas korang
  • stok belimbing hitam - agak agak je..kang banyak takut masam
  • ikan bilis - ikut banyak mana korang suka
  • bawang besar - 2 ulas
  • minyak masak untuk menumis - agak agak je
mari kita mengacau :)


- ni stok belimbing hitam tu -

korang blend kan bahan bahan kat bawah ni ye 
-mula mula aku blend kan lada dengan bawang bagi lumat..pastu masuk kan belimbing lastly masuk ikan bilis..ikan bilis aku masuk akhir sebab tak nak hancur sgt..bila makan terasa la ikan bilis tu.

bila dah semua blend,masukkan minyak dalam kuali and curahkan bahan blend tu.
perasakan dengan garam dan aji..masak hingga kering.
lupa nak amik pic masa dalam kuali..hikhik..kalau nak keringkan kena masa lama..

ada setengah orang letak kicap nak bagi hitam..aku tak pernah letak kicap..tak tau la apa rasa dia
kena buat pedas pedas jugak baru sedap..

- tadaaaaa...siap dah Jemah punya sambal hitam..lagi lama korang masak lagi hitam sambal dia..ni aku masak kejap je..sebab dah lapor sangat..-
sayangnya sambal ni dah dirembat oleh adik aku bawak balik U.
kena buat lagi la lepas ni :( sobs sobs =(

sedap dimakan bersama nasi panas..tak yah lauk lain pun takpe

ok..senang ke susah?harap korang paham ye apa yg aku taip.
kalau tak paham korang boleh tanya aku thru fb or email :)

email : anaianaikenit@gmail.com

daaaaaa...
lots of love ;)
selamat mencuba ye

mak jemah kata : berkongsi ilmu itu amalan mulia :)











No comments:

Post a Comment