1.3.15

::Stok Asamrong dan Stok Belimbing Hitam::

assalamualaikum

salam Isyak uols..

hari ni aku nak update resepi..lama kan aku tak update resepi..

semalam hari cuti boleh la aku memasak..lagipun memang dah lama teringin nak makan satu masakan tradisi Pahang...so tanpa melengahkan masa aku terus turun ke dapur amik kuali bagai and then bersilat la kat dapur tu..

Masakan tradisi Pahang yang ni memang aku cukup suka..first time aku makan masa tunang kawan aku dulu..terus aku jatuh cinta dengan masakan tu..Ya Allah,dia punya sedap mak mentua lalu pun tak nampak..hihihi...yang ni tipu sebab aku belum ada mak mentua lagi..hahahaha..tapi serius masakan tu memang sedap..

oke oke..panjang sangat mukadimah ang Jemah oiiii...hahahahha..sila kembali ke jalan yang lurus Jemah..

Asamrong vs Sambal Hitam!!!

whattttt???amende tu????apa yang ko masak ni Jemah?ok ok chill laaaa...korang ni...jap aku terang kan..

asamrong ni aku tak tau jugak dari mana dapat nama dia..sebab asalnya buah ni nama dia buah perah. buah perah ni kena jemur betul betul sebelum jadi rong..kalo tak korang akan mabuk..yang ni aku belum menuntut..kena menuntut lepas ni sebab aku dah boleh masak asamrong..bila dah betul betul kering korang kena tumbuk bagi hancur and then boleh simpan dalam tupperware..nak masak amik je..

macam mana nak tahu perah ni betul betul kering?
korang amik buah perah yang korang jemur tu cuba korang patahkan..kalau senang patan mean dia dh kering..kalau tak korang kena jemur lagi,lagi,lagi dan lagi ;)
nanti kalo aku menuntut aku ajar step dia ye..

-ni buah perah tu- pic ihsan Mr Google

- ni ghupe rong yang dah kering -


Sambal Hitam
 yang ni pun mabeles jugak tau..buat pedas pedas kawwww...memang nikmat makan tau..
sambal hitam ni di buat daripada belimbing buluh..ala belimbing yang masam tu kalau orang makan boleh bertukar la mimik rupa org tu..
yang ni korang kena bersabar,bertabah..sebab proses nak jadi kan belimbing ni kering memang mengambil masa la...aku aritu rebus pukul 5 petang pukul 12 malam baru tutup api..tp pun tak kering betul betul kering.
aku ajar ye camne nak buat belimbing ni jadi kering and hitam.

first,mesti la korang kena ada buah belimbing..sekarang ni tengah musim kan..memang elok sangat kalau nak buat stok.

- belimbing ni tak kisah la nak banyak mana..
- lepas tu buangkan bontot belakang dia tu..
-cuci bersih..
-korang amik periuk yang dah lama tau..jangan guna periuk baru nanti sayang ke periuk rosak..baru ni aku guna periuk tanah..
-susun belimbing lepastu tabur garam kasar..susun lagi tabur garam lagi..ulang proses smpai belimbing abis.
- letak atas api tak yah letak air pun..nanti belimbing tu akan keluar air sendiri.
-bila belimbing tu dah kecut korang boleh tambah belimbing lagi tau.
- masak sampai kering..kacau bila perlu.
- orang tua dulu dulu masak belimbing ni guna dapur kayu..ye la kalau guna dapur gas harus la membazir kan..tapi aku guna dapur gas je..malas nak jaga api..hehehhehe

-ha ni belimbing buluh kalau sape tak kenal..hehehehhehe-

- JM ni la ghupe belimbing hitam tu..seeee tak hangit kan?hikhikhik-


kat atas tu cara nak jadikan stok rong dengan stok belimbing hitam.
resepi aku update lain ye..
kang panjang berjela aku taip korang bosan plak nak baca kan..

daaaaa...selamat berimaginasi ye :)
lots of love ;)

mak jemah kata :sesekali buat perkara baru dalam hidup pun seronok kan ;)



6 comments:

  1. x de pung gambar belimbing dh menjadi hitam..mesti hangus nih :-)

    rasanya JM x mampu nk sedikan belimbing hitam ni kalau dari jam 5 petang sampai 12 mlm pun belum tentu kering..i kan jenis tak sabar..baik hadap blog je hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,nama pun belimbing hitam..harus lahhhhh...ahhahahhaha
      takde la hangus Jm..jap nak edit balik..semalam gambo tak leh transfer..Mak Jemah is stresssss...hikhikhik

      Delete
    2. Jm.Mj dah update tu..tgk la cmne ghupe belimbing hitam tu..hikhikhik

      Delete
    3. ohh..rong tu jadi warna gitew eh bila dh kering..cam dh kena tumbuk! hihiih

      Aha...byk tu je ke lepas jam 5 ptg hingga 12 mlm..ishh..terliur pulak bila tgk sambal hitam ni..x sabar nk tunggu resipi sambal hitam ni

      biasa kalau g pasar beli belimbig buluh, masak lemak cilip adi idak pun buat sambal belacan je

      Delete
    4. haah rong tu akan jadi warna gitu..yup lepas betul-betul kering kena tumbuk pastu simpan je..
      idok ler banyak tu je JM oiii...hahahah..rugi la tgu lama2 dapat byk itu je..hikhik..
      nak masak amik sikit je..kalo letak semua masam la belimbing tu nanti..

      masak lemak cili api pun sedap belimbing ni..lagi lagi ikan sungai..perghhhh mabeles okeh..kejap ye..tengah karang resepi nih..hikhikhik

      Delete
    5. eh masam belimbing plak..masam la sambal tu..tgk menaip pun dh tak betoi..hikhikhik

      Delete